Logistiek voor e-commerce: hoe fouten voorkomen en prestaties verbeteren?

Het percentage online aankopen is de laatste jaren exponentieel gegroeid: meer dan 12,9 miljoen mensen in Nederland hebben in de eerste helft van 2019 minstens één aankoop gedaan online. In die periode werden er 12,5 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Dit is een stijging van 9% in vergelijking met dezelfde periode in 2018.

Logistiek voor e-commerce: hoe fouten voorkomen en prestaties verbeteren?

E-commerce betekent dus een geweldige kans voor alle bedrijven, die op deze manier de gelegenheid krijgen om hun eindklant nog dichter bij hun producten te brengen. Klanten kunnen nu van thuis uit, met een simpele muisklik, een ​​aankoop  doen via de computer of smartphone. Voor bedrijven echter stelt zich de grote vraag: hoe kunnen ze de e-commerce logistiek snel en efficiënt beheren?

De eerste stap is ongetwijfeld alle "routinematige" problemen analyseren die de prestaties van een e-commerce-operatie nadelig zouden kunnen beïnvloeden, zoals leveringen door leveranciers of te grote verpakkingen. Vervolgens moet dan het hele vraagstuk betreffende magazijnbeheer worden bestudeerd, indien nodig met de hulp van experts in e-commerce en algemene logistiek.

In dit artikel worden verschillende aspecten onder de loep genomen om fouten te voorkomen en de prestaties van een e-commerce magazijn te verbeteren, o.a.:

  1. E-commerce: een nieuwe benadering van logistiek
  2. Het versnellen van pickbewerkingen 
  3. Magazijnbeheer voor snellere retourlogistiek
  4. Automatische magazijnen

 

1. E-commerce: een nieuwe benadering van logistiek

Van opslag tot vracht, van verpakking tot levering, retourlogistiek en retourbeheer: logistiek zoals we die tot op heden kennen, moet e-commerce logistiek worden.

Het belangrijkste doel is klanttevredenheid! Klanten verwachten goederen op tijd te ontvangen, onbeschadigd en vooral zonder extra kosten. Het is dus absoluut noodzakelijk om duidelijk gedefinieerde strategieën te gebruiken en het volledige logistieke managementmodel voor magazijnbeheer te herzien.

2. Het versnellen van pickbewerkingen

Een eerste stap om het pickproces te versnellen, zou de introductie kunnen zijn van een nieuwe oplossing die traditionele stellingmagazijnen vervangt. U kan al simpel beginnen met de implementatie van Storeganizers. Dit innovatief opslagsysteem kan u ophangen in uw bestaande palletstellingen. Hierdoor kan u 35% plaats besparen in uw bestaande stellingen. Dankzij de compactere opslag kunnen loopafstanden met 40% ingekort worden en kan het pickproces versneld worden.

Een verticale lift kan ook een goede oplossingen zijn en een eerste stap zijn richting een automatisch magazijn. Vergeleken met het traditionele concept, waarbij de operator zich door het magazijn beweegt op zoek naar de benodigde items, worden de goederen naar de operator gebracht. Dit zorgt voor een nette, veilige organisatie van goederen, maar maakt vooral snellere pickbewerkingen mogelijk voor e-commerce en in een doorsnee magazijn.

U kan de automatisatie van uw magazijn nog een stapje verder brengen door te werken met een intern transportsysteem. Alle verplaatsingen binnen uw magazijn zullen volledig automatisch gebeuren. Zo kan de wandelafstanden van uw magazijniers verkleind worden en kan er tijd bespaard worden.

3. Magazijnbeheer voor snellere retourlogistiek

De introductie van e-commerce in bedrijven is een geleidelijk proces, dat op verschillende manieren kan plaatsvinden, afhankelijk van de grootte van de organisatie. Er moet echter nog een factor worden overwogen voordat het portaal wordt geopend: hoe kan reverse (omgekeerde) logistiek of retourneren op magazijnniveau worden versneld?

Omgekeerde logistiek is een echt wapen in de strijd om marktaandeel: het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat consumenten de neiging hebben om hun aankopen op websites, die een vergoeding vragen voor terugzending van artikelen, met 100% te verminderen. Ze verhogen hun aankopen, tot 457%, op sites met gratis retourzendingen.

Een efficiënt beheer van de retourzending van producten is dus essentieel om volledige klanttevredenheid te garanderen. Afhankelijk van de sector, wordt tot 50% van de online aankopen aan de verkoper geretourneerd. 

Dit impliceert de noodzaak om de hele logistieke operatie te reorganiseren, met als doel de retourlogistiek zoveel mogelijk te versnellen, om de bijbehorende kosten te minimaliseren.

4. Automatische magazijnen

De verticale Modula liften zijn een goede oplossing voor elk logistiek e-commerceprobleem:

  • Ze halen het maximale uit de hoogte van uw gebouw en besparen tegelijkertijd grondoppervlakte.
  • De verticale opslag is geschikt voor elk type product, in elke sector en industriële omgeving. De laden in de lift kunnen makkelijk aangepast worden aan diverse productcapaciteit, hoogtes, afmetingen en onderdelen.
  • Goederen kunnen in een georganiseerd, proper, veilig en snel systeem opgeslagen worden.
  • Het aantal bewegingen die operatoren moeten uitvoeren worden verminderd en schade aan uw goederen wordt vermeden.
  • Verpakkingen, kartonnen dozen en geretourneerde goederen kunnen in één magazijn worden opgeslagen, ongeacht de grootte en het gewicht. 
  • Een schuiflade heeft een laadvermogen van 990 kg en blijft in evenwicht, zelfs als het laadgoed niet in balans is. 
  • Een Modula lift kan berekenen hoe de schuifladen moeten worden geplaatst om de lege ruimtes tussen de laden te vermijden. Zo kan u zo veel mogelijk goederen opslaan op een klein oppervlak.

Wanneer u een verticale lift combineert met een intern transportsysteem kan een magazijn medewerker makkelijk tot 300 orderlijnen per uur verwerken. Bovendien kan een intern transportsysteem ook het inbound proces optimaliseren. Goederen die binnenkomen via leveranciers of die retourneren kunnen via rollenbanen makkelijk naar de juiste plaats in het magazijn vervoerd worden. Dit vereenvoudigd het denkproces voor uw medewerkers, waardoor zij zich kunnen concentreren op het orderpicken.

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Ik wil graag

Ik wil graag

+32(0)3 568 33 00
Heeft u een vraag?Wij helpen u graag
Service aanvraag