Uitbreiding van bestaande magazijninfrastructuur met palletrekken

BASF COATING SERVICES

BASF Coating Services in Bornem produceert autolakken en toebehoren voor de Belgische auto- en vrachtwagenindustrie. De afgewerkte producten worden rechtstreeks verstuurd vanuit het centraal magazijn naar alle carrosseriebouwers in België.

Het terrein in Bornem is het hoofdkantoor van BASF Coatings in België en omvat, naast een distributiemagazijn, ook een opleidingscentrum en kleurenlaboratorium.

  • Flexibiliteit van Esmena palletrekken voor toekomstige uitbreidingen of modulaties
  • Orderverwerking op basis van logistieke software Gigasoft.Extended met RF-scanning
  • Dagelijks worden tot 1.200 orderlijnen per dag verwerkt met een hoge efficiëntie dankzij Gigasoft.Extended

BASF Coating Services vestigde zich enkele jaren geleden in Bornem na een centralisatie van drie service centers. Als gevolg daarvan werd de bestaande magazijninfrastructuur verhuisd en verder uitgebreid. De extra ruimte werd ingericht met legbordrekken en palletstellingen van Esmena. Dagelijks worden er duizenden artikelen gepickt, gecontroleerd en klaargemaakt voor verzending. Om orders sneller en efficiënter te verwerken, koos BASF voor de logistieke software Gigasoft.Extended.
 

Uitbreiding van bestaande magazijninfrastructuur met palletrekken 

Enkele jaren geleden besloot BASF Coatings om haar drie service centers in Belsele, Kampenhout en Manage onder te brengen in één enkele vestiging. Dat betekende de start van BASF Coating Services in Bornem. De bestaande magazijninfrastructuur werd overgeheveld, maar om aan de verwachte groei te kunnen voldoen werd er ook geïnvesteerd in de verdere uitbreiding van de capaciteit. BASF koos voor Esmena palletrekken van Vanas Engineering.

“BASF en Vanas Engineering zijn natuurlijk geen onbekenden voor elkaar”, vertelt Dirk Verstraeten, Support Manager bij BASF. “We waren al vertrouwd met hun expertise en het ruime productaanbod. Onder meer dankzij eerdere projecten in Antwerpen.” Het bestaande palletbestand werd in eerste instantie uitgebreid met extra rekken. De stellingen werden in een tweede fase verhoogd om extra capaciteit te creëren. “Om de stabiliteit te blijven garanderen, hebben we losse constructies verbonden door middel van zogenaamde doorloopbruggen boven de centrale gang.”
 

Snelle en efficiënte orderverwerking dankzij Gigasoft.Extended 

Vijf magazijnmedewerkers pakken de artikelen uit de rekken. Elke picking wordt geregistreerd met behulp van barcode scanning op de locatie. De informatie wordt rechtstreeks ingelezen op de RF-scanner, die de gegevens meteen doorstuurt naar Gigasoft.Extended. De logistieke software koppelt op haar beurt terug naar SAP die de voorraad afboekt. “Dagelijks verwerken we tot 1.200 orderlijnen. De snelheid is enorm toegenomen.”

Op de verzending worden de bestellingen nogmaals gescand, dit keer op de producten zelf. ”Met meer dan 4.000 verschillende artikelgroepen op voorraad is een extra controle geen overbodige luxe. Zo voorkomen we fouten als gevolg van verkeerde inslag. Ook dit proces verloopt snel - juist door Gigasoft.Extended. In termen van snelheid, voorraadjuistheid en kostenbesparing hebben we grote stappen vooruit gezet. De snelheid is enórm toegenomen.”
 

VOORDELEN

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Haal maximaal voordeel uit uw opslagsysteem met onze op maat gemaakte software

Ik wil graag

Ik wil graag

Heeft u een vraag? Wij helpen u graag